سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری چین صبح روز سه شنبه 6 مه عازم ژاپن شد.

ال پاییس به نقل از شینهوا خبرگزاری رسمی چین گزارش داده است که این اولین سفر رییس دولت چین طی ده سال اخیر به ژاپن است.

هوجین تائو به دعوت رسمی دولت ژاپن و در یک سفر رسمی به این کشور خواهد رفت. رییس جمهوری چین در این سفر با آکیهیتو و میچیکو امپراطور و امپراطریس و یاسوئو فوکودا نخست وزیر ژاپن دیدار خواهد کرد.هو جین تائو در این سفر همچنین با رهبران احزاب پارلمانی ژاپن جهت بهبود روابط دو جانبه ملاقات می‌کند.

انتظار می‌رود سفر رییس جمهوری چین به ژاپن 5 روز به طول انجامد. در جریان این سفر مقامات دو کشور چین و ژاپن جهت دستیابی به توافق‌هایی در زمینه استخزاج منابع گاز در دریای چین شرقی به مذاکره خواهند پرداخت. استخراج منابع گازی دریای چین شرقی همواره محل مناقشه سیاسی میان چین و ژاپن بوده است.

هوجین تائو همچنین با فوکودا همتای ژاپنی خود به مذاکره درباره مسائل امنیتی خواهد پرداخت.

رییس جمهوری چین در سخنانی پیش ار ترک پکن به مقصد تو کیو گفته بود:امیدوارم سفر من به ژاپن پیام آور یک دوستی گرم و بی پایان بهاری باشد. هوجین تائو در ادامه افزوده بود:من در این سفر با دوستان قدیمی ژاپنی دیدار و تلاش خواهم کرد دوستان جدیدتری پیدا کنم.

چین روابط خود با ژاپن را در سطح ملاقات‌های مقامات ارشد دو کشور، به دلیل دیدار‌های مکرر جونیشیرو کوایزومی نخست وزیر سابق ژاپن از معبد یاسوکنی، طی سال‌های 2001 تا 2006 به حالت تعلیق درآورده بود.

اما فوکودا نخست وزیر ژاپن با امتناع از دیدار از معبد یاسوکنی که آرامگاه تعدادی از نظامیان دوره جنگ جهانی دوم در آن قرار دارد، تلاش کرده است روابط میان دو کشور چین و ژاپن را بهبود بخشد.

کد خبر 51002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز